Honda a General Motors spojili sily pre vodíkový pohon

Honda chce do roku 2030 vyrábať dve tretiny produkcie vo forme elektrických vozidiel. Táto forma nezahŕňa len čisté elektromobily a plug-in hybridy, ale aj vodíkové autá. Tie vyrábajú elektrinu v palivových článkoch a Honda s nimi má už bohaté skúsenosti.

Pozrite siVodíková Honda Clarity vyrobí elektrinu pre celý dom

Už niekoľko rokov dodáva, hoci v obmedzenom množstve, vodíkové auto Honda Clarity FCX. Na vývoji dokonalejších palivových článkov spolupracuje Honda od roku 2013 aj s americkou automobilkou General Motors. Táto spolupráca teraz dostáva nový rozmer v podobe spoločného podniku na výrobu palivových článkov.

Podnik s názvom Fuel Cell System Manufacturing by mal zamestnať 100 ľudí a výroba by sa mala rozbehnúť v roku 2020. Investícia vo výške 85 miliónov US$ bude orientovaná do vybudovania výrobnej linky v závode GM na výrobu batérií v Brownstowne v Michigane.

Pozrite siHonda a General Motors spojili sily pre vodíkový pohon

Na brífingu v Detroite manažér GM Mark Reuss povedal, že vodíkový pohon môže byť použitý aj v autonómnych a zdieľaných vozidlách, ako aj v aplikáciách pre letectvo a armádu.

Honda Clarity
ZDROJ | Honda

Ani GM nie je v oblasti vývoja vodíkového pohonu nováčikom. S výskumom týchto technológií začal už v polovici 60-tych rokov minulého storočia s upraveným minivanom Chevrolet Corvair.

Pozrite siPrieskum KPMG: diesel je mŕtvy, nech žije zdieľanie áut!

V decembri 2016 začala Honda dodávať Clarity 3. generácie do USA, aj do Európy. Spoločne vyrábané palivové články na vodík by sa mali objaviť o tri roky v Clarity 4. generácie. Okrem toho Honda tento rok uvedie aj plne elektrickú verziu pod názvom Clarity Electric a plug-in hybrid Clarity Plug-in.

Mark Reuss, šéf GM Global Product Development a Toshiaki Nikishiba, prezident a riaditeľ Honda North America nad novým typom palivového článku.
Mark Reuss, šéf GM Global Product Development a Toshiaki Nikishiba, prezident a riaditeľ Honda North America nad novým typom palivového článku.ZDROJ | Honda/GM

Hoci vodíkový pohon nemá tiež vybudovanú infraštruktúru, niektorí experti sa domnievajú, že vybudovať ju bude jednoduchšie ako nabíjacie stanice pre elektromobily. Tankovací stojan musí byť vybavený špeciálnou hadicou, ale používa nádrž podobnú, ako pri tekutých palivách, alebo CNG.

Veľkou výhodou vodíkových áut je veľký akčný rádius a bleskové tankovanie, porovnateľné s benzínom a naftou, ale bez emisií – vypúšťajú len vodu. Do vodíka by sa tiež dala výhodne a relatívne jednoducho akumulovať elektrická energia zo solárnych a veterných elektrární. Vodíkové auto si však na rozdiel od plug-in hybridu nenatankujete v domácej garáži.

ZdrojReuters

Komentáre k článku