Cummins chce v elektrických nákladiakoch konkurovať Tesle

Tesla už pred časom avizovala, že v rámci noviniek pripravuje aj elektrický pick-up a elektrické nákladné auto. Polokamión s pohonom na batérie má predstaviť už v septembri, ako naznačil v tradične starostlivo dávkovanej marketingovej kampani Elon Musk.

Pozrite siTesla budúci mesiac predstaví plne elektrický kamión

Nebude to síce prvý pokus o elektrický, či vodíkovo-elektrický kamión, vcelku zábavné však je, že Teslu chce predbehnúť spoločnosť Cummins, ktorá je synonymom pre dieselové motory. Tá totiž práve predstavila vozidlo s názvom AEOS, ktoré je koncepciou ťahača triedy 7 s elektrickým pohonom.

Trieda 7 v USA zahrňuje kamióny na prepravu nákladov na krátke vzdialenosti. Tomu zodpovedá aj kapacita batérie AEOS-u (140 kWh), ktorá umožní dojazd 161 km (100 míľ).

Na medzimestskú prepravu sa teda nehodí, ale na mestské zásobovanie áno. Zvlášť, keď sa dá batéria cez rýchlonabíjačku nabiť údajne za hodinu.

Keďže je však 160 km naozaj málo a Cummins je doma v dieselových motoroch, neprekvapuje, že AEOS chce vybaviť extenderom dojazdu v podobe niektorého z dieslových spaľovacích motorov B4.5, alebo B6.7. S výkonom 200, resp. 326 koní by slúžili ako pohon dieselagregátu, ktorý by počas jazdy vyrábal elektrinu a dobíjal batérie. Podobný princíp dávno využívajú aj dieselelektrické lokomotívy.

Pozrite siElektrický kamión Einride T-Pod bez vodiča odvezie 20 ton nákladu

Firma tvrdí, že s takouto podporou by sa s nabitou batériou a plnou nádržou dojazd predĺžil na 480 km.

Či by tento nápad mohol poslúžiť na reinkarnáciu dieselových motorov, alebo aspoň ich regeneráciu, nie je v tejto chvíli isté. Autor tohto článku je skeptický, aj napriek tomu, že podľa Cumminsu by takéto spaľovacie motory vyprodukovali len polovicu emisií v porovnaní s klasickým pohonom kolies.

Takýto hybrid je síce kompromisom, ale pravdepodobne z hľadiska ekológie príliš nedáva zmysel, keďže bilanciu vylepšuje len spolovice. Okrem toho elektrický ťahač Tesly by mal mať dojazd okolo 500 km. Väčšia batéria síce vyžaduje dlhšie dobíjanie, ale je tu aj otázka ceny a spoľahlivosti. Ak v aute skombinujeme elektromotory s „fosílnymi technológiami“, v ktorých je diesel tým najväčším strašidlom, spoľahlivosť musí zákonite klesnúť.

Pozrite siVodíkový kamión Nikola Motor prejde Európou na jednu nádrž

Pre porovnanie, vodíkový kamión Nikola One, ktorý by sa mal objaviť na trhu koncom roku 2019 (teda zhruba v rovnakom čase, ako hybrid od Cumminsu), prejde podľa výrobcu na jednu nádrž vodíka až 1200 míľ (asi 1931 km). Tankovanie pritom zaberie rádovo minúty a netreba špekulovať o emisiách.

Cummins neplánuje vyrábať celý voz, chce sa zamerať len na pohonné agregáty a samotnú montáž má realizovať subdodávateľ.

Hybridný kamión je zatiaľ tiež len konceptom, ale Cummins ho chce ešte postupne vylepšiť. Elektrinu do batérií by mohol počas jazdy okrem rekuperácie pri brzdení a výrobe pomocou diesel-agregátu generovať aj systém solárnych panelov, ktorými by bola pokrytá kabína a strecha návesu. Navyše do roku 2020 by sa vraj nabíjanie batérie malo skrátiť na 20 minút.

ZdrojMashable

Komentáre k článku