Boeing prinesie prvé lietadlo s hybridným pohonom už čoskoro

Spoločnosť Zunum Aero, ktorá funguje aj vďaka podpore Boeingu a JetBlue, predstavila svoje finálne plány na dokončenie hybridného lietadla. To má poháňať  dvojica elektromotorov s generátorom. Spoločnosť si od neho sľubuje zníženie nákladov na krátke lety a skrátenie času na cestovanie.

ZDROJ | Zunum Aero

Zunum Aero pritom nie je jediná firma, ktorá pracuje na hybridnom alebo rovno plne elektrickom pohone pre leteckú dopravu. NASA napríklad vyvíja lietadlo s množstvom elektromotorov, na inom koncepte pracuje ale aj spoločnosť Wright Electric, ktorá chce postaviť lietadlo pre 150 pasažierov. Na elektrinu.

Lietadlo od Zunum Aero má byť pre 12 cestujúcich a určené bude hlavne pre medzimestské lety. Výhodou budú cena a čas. Kým letová hodina v malom lietadle vás môže vyjsť na niekoľko tisíc eur, s lietadlom od Zunum Aero sa to má pohybovať iba stovkách eur.

ZDROJ | Zunum Aero

Presnejšie má ísť iba o 0,08 USD za míľu pre jedného cestujúceho. Cesta z Bratislavy do Košíc by vás v takomto prípade stála len 27,5 €. To môže byť ešte menej, ak sa Zunum Aero podarí plán s výrobou bezpilotných lietadiel.

Maximálny dolet lietadla je podľa spoločnosti vyše 700 míľ (cca 1 126 km). Maximálna letová rýchlosť je 340 mph (cca 547 km/h). O pohon sa síce stará dvojica elektromotorov, ktoré poháňajú propulzívne turbíny v zadnej časti, no na výrobu elektriny počas letu slúži aj spaľovací motor.

ZDROJ | Zunum Aero

Vďaka malým rozmerom lietadla je so Zunum Aero možné pristáť na väčšine letísk sveta, ktorých spoločnosť narátala vyše 48 000. Malé rozmery a výkonné motory s unikátnymi lopatkami zas umožňujú, že lietadlo na vzlet potrebuje o 40% menšiu runway, ako pri lietadlách s bežným pohonom.

Batérie pre elektromotory sú pritom všade, dokonca aj v krídlach lietadla. Väčšina z nich je však v podpalubí. Hmotnosť batérií je pritom vyše tony.

Zunum Aero chce svoje prvé hybridné lietadlo priniesť na trh v roku 2022. Cena lietadla nie je známa.

ZDROJ | Zunum Aero

ZdrojZunum Aero,Reuters

Komentáre k článku