Reklama

BMW má nový i8 Spyder, AR helmu a laserové svetlo pre motorky

Zdroj | BMW
Števo Porubský
Zdroj | BMW
Zdroj | BMW

Na výstave CES 2016 nechýbalo ani nemecké BMW. Počas veľtrhu predstavilo hneď niekoľko noviniek, ktoré zaujmú nielen nadšenca automobilizmu. BMW Motorrad napríklad predstavil dve novinky – laserové svetlá pre motocykle a helmu s AR systémom.

Ich cieľom je tak zvýšiť úroveň bezpečnosti aj pre motocyklistov. V priebehu rokov sme sa videli napríklad adaptívne svetlomety na prejazd zákrutami, LED svetlá na denné svietenie či dynamické brzdové svetlo motocyklov BMW, no koncept BMW K 1600 GTL je iný. Má laserové svetlo BMW Motorrad, ktoré má jasné biele svetlo s dosahom až do 600 metrov. To je 2x viac, ako pri bežne používaných svetlometoch.

Zdroj | BMW

Táto technológia je ale podľa BMW v súčasnosti ešte príliš nákladná na to, aby sa využívala v motocykloch. Očakáva však, že vďaka rozsiahlemu uplatneniu v automobilovom priemysle sa jej cena výrazne zníži a v strednodobom horizonte by bolo jej nasadenie reálne.

BMW Motorrad ukázalo aj head-up displej pre motorkárov. Špeciálne navrhnutú helmu spoločnosť vybavila zabudovaným displejom, vďaka čomu vodič vidí dôležité informácie priamo vo svojom zornom poli. Nemusí sa teda už pozerať na ciferníky či navigáciu. Pri motocykloch je táto funkcia ešte dôležitejšia, než v prípade automobilov, pretože tu môže aj najmenšie rozptýlenie vodiča zapríčiniť kolíznu situáciu.

Zdroj | BMW

Na displeji možno zobraziť napríklad údaje o technickom stave motocykla, ako aj výstrahy pred prípadnými nebezpečenstvami. Komunikácia medzi vozidlami (tzv. V2V) by v budúcnosti mohla umožniť zobrazovanie dát v reálnom čase, aby sa vodič napríklad dozvedel o náhlom nebezpečenstve, ktoré mu hrozí.

Technológia takéhoto head-up displeja sa dá navyše zabudovať aj do súčasných prílb! Vďaka dvom vymeniteľným batériám dokáže systém fungovať až päť hodín. Head-up displej pre prilby sa čoskoro dočká aj sériovej výroby.

Zdroj | BMW

Súčasťou prilby je ale navyše aj kamera nasmerovaná dopredu, ktorá umožňuje natáčať videá. Zaujímavejšia je ale druhá kamera snímajúca pohľad dozadu. V budúcnosti by mohla slúžiť ako virtuálne spätné zrkadlo. Na ovládanie helmy slúži riadiaca jednotka BMW Motorrad umiestnená v ľavej časti riadidiel. Tá jazdcovi umožňuje ovládať kameru a vyberať si požadované informácie.

BMW Motorrad plánuje v priebehu najbližších rokov zaviesť túto inovatívnu technológiu do sériovej výroby a zaradiť tak do svojho širokého portfólia doplnkov pre motocyklistov ďalší bezpečnostný prvok.

Okrem toho ale BMW ukázalo aj BMW i Vision Future Interaction – koncept, ktorý ukazuje pohľad na prepojený kokpit a používateľské rozhranie budúcnosti. BMW i Vision Future Interaction v BMW i8 Spyder má displeje s vysokým rozlíšením, ktorých obsah sa prispôsobuje podľa situácie. Displej pred spolujazdcom má pritom až 21 palcov.

Nechýba možnosť ovládania funkcií gestami cez nový Air Touch (senzory rozoznávajú pohyby rukou a zároveň pohyby do hĺbky), hlasom či povrchy citlivé na dotyk.

BMW i Vision Future Interaction Concept Car má zároveň minimum ovládacích prvkov. Má tri jazdné režimy ovládané na volante – Pure Drive (samostatná jazda), Assist (aktívna intervencia asistenčných systémov) a Auto Mode (vysoko automatizovaná obsluha).

Zdroj | BMW

Inteligentné riešenie BMW Group s názvom Open Mobility Cloud má v budúcnosti spájať elektromobily, smart domácnosť a smart mobilné zariadenia (smartfón, smart hodinky). Open Mobility Cloud bude prenášať informácie a funkcie, pričom používa inteligentné ovládanie na automatické spustenie komplexných procesov, bez ich požadovania alebo spustenia pomocou aplikácie.

Zdroj | BMW

V budúcnosti by sme mali vidieiť aj tzv. Mobility Mirror – zrkadlo a zároveň displej, súčasť siete Internet of Things prepojené prostredníctvom Open Mobility Cloud s autami. V displeji zrkadla Mobility Mirror sa majú zobrazovať dôležité informácie pre daný deň, napríklad osobný kalendár, možnosti mobility, energetický stav inteligentnej domácnosti, stav nabitia BMW i3, predpoveď počasia apod.

Zdroj | BMW

Dočkať by sme sa mali aj parkovania ovládaného gestami. BMW i3 bude rozoznávať gestá a na parkovacom mieste zaparkuje či vyparkuje z neho plne automaticky.

Zdroj | BMW
Zdroj | BMW

Open Mobility Cloud má ponúkať rozsiahle možnosti strojového učenia (AI) a analýzy dát. Čím častejšie používatelia využívajú digitálne služby, tým efektívnejšie ich možno personalizovať. Informácie dôležité pre používateľa sa majú poskytovať vždy v správnom čase. BMW Connected sa napríklad učí trasy, ktorými sa pravidelne jazdí a proaktívne informuje používateľa, ak sa po trase očakáva nejaké narušenie.

Zdroj | BMW

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.