BMW i3 zvládne cestu z Bratislavy do Banskej Bystrice

Počas uplynulého týždňa sme mali možnosť testovať ďalšie plne elektrické vozidlo, tentoraz BMW i3 s väčšou 94 Ah (27,2 kWh) batériou. Novinka na našom trhu je od apríla tohto roku s cenou začínajúcou na sume 37 600 €. Testovacia verzia pritom stála cez 54 000 €, ale k tomu prečo a za čo sa dostaneme v samostatnom teste.

Pozrite siBMW i3 a i8 dostupné na Slovensku! Už nemusíte iba snívať…

Teraz sa pozrieme na nezvyčajnú skúšku, jazdu elektromobilom s oficiálnym dojazdom 200 km z Bratislavy do Banskej Bystrice. Keďže však všetci veľmi dobre poznáme, aké je to dostať sa z Bratislavy v piatok poobede, test sme trochu skrátili a štartovali zo Senca, kde nám kapacita batérie po dobití ukazovala 97% a dojazd 244 km. To by sme mali dať, poviete si.

Keďže okolo Blatného na diaľnici to opäť vrelo, zvolili sme spodnú cestu cez Sládkovičovo a Sereď, pri ktorej sme sa napojili na R1 na smer Nitra, resp. Banská Bystrica.

Po okresnej ceste prvej triedy sme plachtili okolo 90 km/h so spotrebou okolo 10-12 kWh/100 km. Diaľnica si však s vyššou rýchlosťou pýtala viac šťavy. Aj napriek tomu sa ale spotreba hýbala okolo 13-16 kWh/100 km, čo nie je vôbec zlé.

Keď vás predbieha ešte aj „cúvajúce“ auto, idete fakt pomaly.

Cestovná rýchlosť 108 km/h patrí na diaľnici ale medzi tie najpomalšie. Počas cesty sme síce predbehli 31 ešte pomalších áut, no tie stovky vozidiel, ktoré nás predbehli sme radšej nepočítali. Akonáhle by sme chceli ísť rýchlejšie, výrazne rýchlejšie by padali čísla na dojazde.

Hoci sme sa na „vliekli“, dojazd aj tak pomerne rýchlo ubúdal. Preto sme sa rozhodli zaparkovať pri rýchlonabíjačke pri obci Olichov, kde kedysi prosperoval Motorest Zubor. Dnes je z neho už len zarastajúca budova, pri pohľade na ktorú sa možno mnohým z vás vynoria spomienky cestovaním zo stredného Slovenska na západ, kým ešte neexistovala rýchlostná cesta R1.

A to je najväčší problém. Rýchlonabíjačka je tu len jedna, so šťastím dobije dve vozidlá, ak by sa človek veľmi posnažil, tak možno aj tri. Žiaľ, ako väčšina rýchlonabíjačiek po Slovensku, nie je v priestore, kde by bola akákoľvek občianska vybavenosť.

Môžete tak sedieť v aute, prechádzať sa po schátranom parkovisku alebo ísť na polozatvorenú benzínovú pumpu či motorestu, v ktorom čas zastal pred desiatkami rokov. Jediná nová vec v ňom je LCD televízor na stene so zvukom na maximum a s niektorou zo slovenských komerčných televízií. A pritom retro vie byť aj pekné, žiaľ, tu to neplatí.

Prečo ale rýpem do vybavenosti okolo rýchlonabíjačiek? Predstavte si, že cestujete na večer z Bratislavy alebo naopak, z Bystrice či vzdialenejšieho východu na západ. Hoci máte elektromobil, nie ste iný, menejcenný človek. Chcete sa občerstviť a dobre a chutne najesť. To je totiž ideálne strávený čas, pokiaľ sa vám váš elektromobil nabíja. Vtedy vôbec neprekáža, že na nabitie potrebujete 30-50 minút.

Keby boli poblíž rýchlonabíjačiek dobré reštaurácie, určite by prilákali viac vodičov elektromobilov. Alebo naopak, keby dobré reštaurácie mysleli aj na nový typ zákazníkov (napr. jedna s ideálnou polohou je za Sereďou po R1-tke), tak by si získali ešte viac spokojných zákazníkov, ktorí by sa k nim vracali pravidelne, veď potrebujú nielen jesť, ale aj „tankovať“.

Ale späť k cestovaniu zo západu na stred Slovenska. Po jednom z najhorších rezňov v mojom živote a vyprchanej kofole z PET fľaše sme nastúpili do BMW i3 s dojazdom 217 km. To už určite postačí na cestu do Banskej Bystrice.

Cesta zo Senca do Bystrice nám tak so všetkým trvala cca 3:30 hod. Počas cesty sme nepotrebovali klimatizáciu, vonku bolo príjemných 20-24°C. Jazdili sme so zapnutým režimom Comfort, Eco a Eco Pro sme nepoužili ani raz. Priemerná rýchlosť bola pritom okolo 90-95 km/h.

Na cestu späť do Senca sme sa dobili priamo v rýchlonabíjačke v nákupnom centre na zhruba 93% čo predstavovalo dojazd 235 km. Do Senca nám navigácia ukazovala 184 km. Matematika tak jasne hovorila, že to musíme zvládnuť.

Žiaľ, akonáhle s BMW i3 prekročíte 100 km/h na diaľnici, dojazd začína rapídne upadať. Po prejdení zhruba 40 km klesol dojazd o cca 60 km. A tak to pokračovalo. Rozhodli sme sa preto znížiť tempo a opäť pri Čaradiciach zísť z R1-ky na starú cestu do Nitry.

Človek si pri 90 km/h celkom dobre zaspomína, aké to bolo jazdiť bez R1-ky po ľavom boku. Našťastie sú ale tieto cesty ľudoprázdne a len kde tu sa objaví nejaké auto.

V Nitre nám i3-ka ukazovala dojazd 96 km, do Senca to bolo pritom okolo 64 km. To už musíme dať, povedali sme si.

Nakoniec sme to aj dali s ostávajúcim dojazdom 31 km, čo by nám bez problémov stačilo na cestu k najbližšej rýchlonabíjačke v Bratislave.

Navyše sme cestu tam aj späť absolvovali s celkovou spotrebou výborných 13,9 kWh/100 km, čo predstavuje sumu okolo 3,5 €/100 km pri nabíjaní z bežnej 230V zásuvky. Cenu pri rýchlonabíjaní sme ešte nedali dokopy, uvidíme, o koľko takéto nabíjanie zvýši cenu za 100 km.

Cca 400 km cesty pri nabíjaní z domácej elektrickej siete by tak stálo iba 14 €! Koľko stojí 400 km jazdenia vás?

 

 

Komentáre k článku