Autonómne taxíky Waymo už jazdia bez vodiča

Hoci dnes taxikári vnímajú ako svojho úhlavného nepriateľa hlavne služby na zdieľanie jazdy, ako Uber, hrozba, ktorá nad ich profesiou visí je podstatne väčšia. Volá sa autonómne autá a je zrejme bližšie, než sme sa nazdávali.

Spoločnosť Waymo, patriaca do portfólia koncernu Alphabet, matky Googlu, je vo vývoji systémov pre autonómnu jazdu svetovou špičkou. Jedným z jej cieľov je rozvinutie biznisu v oblasti dopravy prostredníctvom zdieľaných áut. V tom sa nelíši od konkurenčného Uberu, ktorý už dlhšie ponúka zdieľanie áut za pomoci mobilnej aplikácie.

Osem rokov vývoja

V tomto prípade však za volantom sedí vodič, najčastejšie majiteľ auta. Aj Uber ale testuje autá bez vodiča, dokonca sa dostal kvôli údajne odcudzenému know-how s Waymo do právneho sporu.

Pozrite siWaymo vs Uber: autonómne autá zažívajú zemetrasenie

Uplynulo vyše osem rokov, odkedy Waymo prevzala projekt Google X pre autonómne autá a firma dnes verí, že jej technológia je pripravená vyraziť na cesty v, takpovediac, ostrej prevádzke. Teda jazdiť bez toho, aby na sedadle vodiča sedel človek.

ZDROJ | Waymo

Za roky testovania prešli vozidlá Waymo vyše 5,6 milióna kilometrov v režime autonómnej jazdy v 20 mestách USA. Flotila autonómnych vozidiel Waymo je teraz pripravená jazdiť po verejných cestách bez bezpečnostného operátora, ako tomu bolo doteraz. Uviedol to generálny riaditeľ firmy John Krafcik na Web Summite v Lisabone.

Waymo zároveň rozšíri svoju flotilu bezpilotných minivanov Chrysler Pacifica zo 100 na 500. Ako býva v týchto časoch zvykom, celý proces jazdy sa bude riešiť prostredníctvom mobilnej aplikácie.

Hoci budú autá jazdiť bez vodiča, pasažiermi na zadných sedadlách budú spočiatku zamestnanci spoločnosti. „Už čoskoro“ však má byť služba dostupná na komerčnej fáze aj pre verejnosť.

Verejnosť bude mať možnosť skúšať – spočiatku zadarmo – špecifiká plne autonómnej jazdy v priebehu niekoľkých mesiacov. Ako prví budú mať túto možnosť účastníci programu “early rider“. Poskytovanie služieb sa postupne rozšíri z metropolitnej zóny mesta Phoenix na región väčší ako je rozloha Veľkého Londýna.

Waymo je priekopník

Zástupcovia spoločnosti nenaznačili, čo presne ich viedlo k záveru, že ich technológia pre autonómnu jazdu je zrelá na ostrú prevádzku, ale všetko nasvedčuje tomu, že Waymo dosiahlo autonómiu jazdy na úrovni 4. Znamená to, že auto dokáže zvládnuť každý aspekt jazdy bez potreby ľudského zásahu.

Pozrite siWaymo a Avis sa dohodli na údržbe autonómnych áut

Väčšina ostatných konkurentov, ktorí v súčasnosti testujú autonómne vozidlá, majú k dispozícii autopilotov 3. úrovne. Tá si stále vyžaduje zásah operátora v niektorých (presnejšie v pomerne častých) situáciách.

ZDROJ | Waymo

V autonómnych autách Waymo budú niektoré kľúčové systémy – riadiaca jednotka, brzdy, palubný počítač – kvôli väčšej bezpečnosti zálohované. Okrem toho v kritickej situácii dokáže autopilot auto bezpečne zastaviť.

Pasažieri však do riadenia zasahovať nebudú môcť. Jedinou výnimkou bude tlačidlo, po stlačení ktorého auto zastane na krajnici, alebo zaparkuje.

Pozrite siWaymo a Intel rozbiehajú reklamnú kampaň na autonómne autá

Waymo už avizoval, že plánuje na báze svojich autonómnych áut rozvinúť komerčnú taxislužbu. Keďže podobné plány má mnoho ďalších hráčov, vrátane veľkých automobiliek, ktoré chcú čoraz viac zarábať na službách, ako na „železe“, platí výstraha z úvodu článku.

Pred taxikármi je výzva na získavanie nových zručností, aby o pár rokov vedeli bez problémov zmeniť profesiu.

ZdrojEngadget

Komentáre k článku